Vzdělávací program
Vzdělávací program Začít spolu (ZaS) je v České republice se souhlasem MŠMT ČR realizován od roku 1994 v systému české vzdělávací soustavy, od roku 1996 byl postupně rozvíjen na základních školách. Od září téhož roku se začal realizovat i na 1. stupni naší školy.
Step by Step ČR, o. s.
www.sbscr.cz
Začít spolu
Po celý rok jsou děti vedeny k samostatnosti, soustředěné práci, vyhledávání informací a jejich třídění, ale i ke kooperaci a vzájemnému naslouchání. Děti se učí vyjádřit své myšlenky a názory, vyslechnout rady, doporučení ostatních a zhodnotit práci. Program ZaS svými východisky úzce koresponduje s požadavky formulovanými v RVP ZV.
Základní principy ZaS
- individuální přístup k dítěti
- alternativní organizace vyučování
- partnerství rodiny a školy
- podnětné prostředí, netradiční uspořádání třídy
- integrovaná tematická výuka (ITV)
- projektové vyučování a další metody a formy práce
- sebehodnocení, hodnocení, tvorba portfolia
- týmová práce, kooperace, přímá zkušenost
- prostor pro práci, hru, experiment, manipulaci s předměty
komunikace, řešení problémů, rozhodování
- slovní hodnocení
Pravidla třídy
- Na tvorbě pravidel se podílí aktivně žáci
- respektování pravidel
- formulovaná pozitivním jazykem
- podpisy žáků na důkaz souhlasu
- život ve třídě je porovnáván s třídními pravidly po celý rok
Portfolia
- tematicky zaměřená
- zaznamenávají vývoj a pokrok dítěte
Spolupráce s rodiči
- aktivní účast rodičů ve výuce vítána
- třídní schůzky formou tripartit (učitel – rodič – žák)
Hodnocení, sebehodnocení
průběžné hodnocení
- slovní hodnocení
- stanovena kritéria hodnocení
- hodnocení je také ve školním řádu
Výstupy práce
- besedy
- exkurze
- portfolia
- plakáty
- výstavy
- projektové knihy
Struktura dne v programu Začít spolu
Ranní kruh
je místo pro společné setkávání, sdílení, seznámení se s tím, co nás daný den čeká atp. Pravidelnou součástí ranního kruhu
je ranní zpráva.
Má různý charakter. Někdy děti informuje o tom, co je dnes čeká, někdy je motivuje k dalším činnostem, jindy jim poskytuje náměty k přemýšlení či slouží k procvičení probíraného učiva.
Po ranním kruhu obvykle následuje společná práce.
Jedná se nejčastěji o učební aktivity, v nichž celá třída pracuje na společném zadání. Děti pracují samostatně nebo kooperativně ve dvojicích či malých skupinách. Nejčastěji se v této části dne probírá učivo z českého jazyka a matematiky.
Zpravidla po velké přestávce probíhá práce v centrech aktivit. Úkoly, které jsou pro děti připravené, se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují.
- V každém centru aktivit pracuje skupinka dětí na jiném úkolu. Úkoly spojuje jedno téma, kterým se ve třídě právě zabývají.
- Skupinka spolu „putuje“ po celou dobu trvání tematického celku (týden až měsíc).
- V centrech aktivit jsou připravené takové úkoly, které děti vedou k přemýšlení a praktické činnosti zároveň, umožňují jim spolupracovat, vzájemně si pomáhat, společně řešit problémy atp.
- Nejčastější centra aktivit ve třídě Začít spolu: matematika, pokusy a objevy, jazykové hry, čtení, psaní, ateliér, někdy též kostky, dramatizace atp.
- Při práci v centrech aktivit tedy nastává ve třídě situace, v níž se paralelně vedle sebe, a v tentýž čas, odehrávají různé činnosti.
- Samozřejmostí je propojení tématu ve škole s reálným životem i mimo školu (exkurze, výpravy, besedy…)
Na závěr dne se všichni opět sejdou v hodnotícím kruhu.
Děti zde prezentují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti, dávají doporučení dalším skupinám, které budou v centru aktivit pracovat, učí se od sebe navzájem.
Je zde prostor pro vzájemné hodnocení mezi dětmi a samozřejmě i pro hodnocení učitele.